Friday, December 24, 2010

BINTANG SEBUAH KISAH INDAH



Hari ini kekasih kita hari ini sudah menceceh usia 53 tahun,
banyak bakti telah dicurah,
banyak cendekiawan telah dilahirkan,
tidak kurang juga atlit negara bahkan lebih lagi pemimpin bangsa
semuanya bertitik tolak dengan sebuah bangunan usang,
sekolah tuanku abdul rahman,
namamu tetap harum sebagai sebuah legasi pendidikan bagi anak2 melayu di satu malaysia......
                     
SEBUAH EPILOG


bersama perginya lima musimku disini, 
ku lafazkan sebuah doa,
sumpah setiaku akan sekolah pusaka ini,
bahawa, lepaskan aku,
biarkan aku pergi mengenali,
hiruk pikuk, pahit getir,dan pancaroba dunia,
disebalik tiang2mu,
kerna kau telah mengajarku sebahagianya,
jadi izinkan aku merasai semuanya,

pernah ku terbaca sebaris puisi,
katanya hidup ini umpama terusan yang mengalir,
jika begitulah adanya,
di alma mater inilah aku merasa keruhnya,
dan,
sejauh manapun anak penyu berenang,
pasti akan pulang ke pantai kelahirannya,
dengan cita2 meneruskan zuriatnya,
begitulah juga aku,

pohon rendang, pohon2 hujan
semoga ingatanku ini akan berkekalan,
mencengkam masa, memendam rasa,
amin .

from: si dia bernama amir

4 comments: